hoe werkt eFiliaaL


eFiliaaL werkt als een samenwerkingsverband tussen ondernemers en hun klanten. eFiliaaL maakt het mogelijk voor klanten om hun favoriete winkels te steunen. In ruil ontvangen die klanten een extra voordeel. Die steun door de klanten bestaat uit actieve aanbeveling binnen de eigen kring. Hierbij wordt een hulpmiddel gebruikt : een papieren of elektronisch visitekaartje dat eFlap wordt genoemd. Om de aanbeveling krachtiger te maken kan de winkelier een bonus koppelen aan de eFlap.

De ondernemer ontwerpt zelf zijn eFlappen in een standaard formaat met een eigen beeldmerk en promotietekst of laat dit doen door gespecialiseerde bedrijven. Eflappen zijn beschikbaar voor alle bekende media, zowel online (Facebook twitter, whatsapp etc) als offline (krant, telefoon, folder, flyer etc).

Het eFlap ontwerp-formaat:

Eflappen worden opgeslagen in een een persoonlijke portefeuille op de smartphone. Het merendeel van de consumenten heeft deze immers altijd op zak en hiermee kunnen eFlappen worden doorgegeven zonder dat er papier en drukinkt aan te pas hoeft te komen. Afdrukken van een papieren versie kan overigens wel, opdat de eFlap werkt als een echt visitekaartje. De persoonlijke portefeuille is op elke computer te raadplegen. Daarin schuilt achter iedere eFlap uitgebreide details over de aanbieding en hoe de winkelier te bereiken is.

eFiliaaL bestaat uit een grote hoeveelheid samenwerkende partijen. Daarbinnen is eFiliaaL Nederland opgericht als een stichting zonder winstoogmerk. De samenwerking is gegroepeerd in regionaal verband. Het gemeenschappelijke doel is de ondersteuning van zelfstandige ondernemers en de versterking van de lokale economiën.

Het doel van de stichting eFiliaaL is om genoemde regionale groepen te laten ontstaan. Zij gaan zelfstandig de visie van eFiliaaL in hun regio uitdragen en gestalte geven.

eFiliaaL speelt in op het absurde feit dat mond-tot-mond reclame de meest effectieve vorm van reclame is maar tevens de minst beloonde vorm.

Reclame wordt in Nederland voor miljarden uitbesteed aan weinig tot niet betrokken professionele bedrijven die vooral worden beloond voor kwantiteit, wellicht voor kwaliteit maar niet voor effectiviteit.

Het lijkt er ook sterk op dat de consument zich privé wel geneert om promotie te maken maar professioneel niet. De eFlap fungeert daarom als een pragmatisch hulpmiddel voor promotie in de eigen kring.

Een consument blijft namelijk consument totdat hij of zij zich aanmeldt als promotor. Verder zijn promotor en consument gelijk. Als een promotor een eFlap doorgeeft aan een potentiële consument dan ontvangt hij een promotor-bonus als de consument de eFlap inlevert. Als een consument een eFlap doorgeeft aan een andere consument dan ontvangt de oorspronkelijke promotor deze promotor-bonus.

Voordat we dit kunnen uitleggen moeten we een tweede promotorrol uitleggen voor wie daar zin in heeft. De promotor kan namelijk ook een rol spelen bij opleiding en advies.

Om eFiliaaL succesvol te laten groeien zal ook promotie en uitleg over de werking van eFiliaaL zelf gegeven moeten worden.

Zowel ondernemers als promotors zullen moeten worden gemotiveerd om mee te doen door actief de vele voordelen voor alle partijen uit te dragen.

Het is niet meer dan logisch dat ook deze vorm van promotie/motivatie beloond mag worden omdat het extra werk betreft dat ten bate is van het gehele netwerk.

Het regionale eFiliaaL team zal in iedere regio een andere samenstelling hebben en een verschillend groeiproces doormaken. In eerste instantie zal er zelfs geen regionaal team zijn, maar alleen winkeliers en promotors met waar nodig ondersteuning vanuit stichting eFiliaal zelf.

De bonus die de winkelier uitlooft voor succesvolle promotie wordt verdeeld over de promotor en het team dat zich inzet voor regionale promotie.

De stichting bemiddelt bij de precieze verdeling en kan zodoende de profilering van het regionale team bijsturen. De beloning voor de promotor bedraagt altijd ten minste 50%. Iedere promotor heeft altijd inzage in de hoogte van zijn bonus vóórdat hij met promotie begint.

Dat mag de winkelier of ondernemer zelf bepalen. Hij of zij heeft volledige controle over de hoogte van de promotorbonus, een eventuele klantbonus, de duur van zijn aanbod, zijn maximale budget enzovoort.

Omdat iedere promotor vooraf inzicht heeft in de hoogte van de bonus zal de populariteit en daarmee het succes van de eFlap logischerwijs ook afhangen van de hoogte van de promotiebonus.

Groot voordeel voor de winkelier is dat de kosten alleen bij bewezen succes gemaakt worden als er iemand daadwerkelijk met een eflap in de winkel komt kopen. Daarom heet het eFiliaaL-concept "no-cure-no-pay": Geen verspilling van geld aan reclame met een onzeker resultaat in de toekomst.

Het interne betalingsverkeer is gebaseerd op de uitwisseling van elektronisch geld tussen deelnemers. Iedere gebruiker van eFiliaaL heeft derhalve een portefeuille. Er is voor "portefeuille" gekozen omdat de inhoud niet alleen bestaat uit dit interne geld maar ook uit eFlappen die hun waarde bij inleveren hebben. Dit interne geld gedraagt zich als een euro. Het is ook uitgedrukt in euro en kan daar altijd eenvoudig in worden omgezet. In tegenstelling tot de niet-gedekte euro is het interne geld wél afgedekt. De waarde van deze afdekking varieert met de koersen op de internationale geldmarkt. De dekking wordt door de winkeliers aangekocht en ingezet voor het uitkeren van bonussen.

Iedereen heeft op ieder moment de keuze hoe de portefeuille-inhoud te besteden: Of je hevelt het over naar je euro-bankrekening of je besteedt het bij de ondernemer die deze betalingsvorm accepteert. Of je spaart het. Gezien het rendement ook geen slechte optie. Een aparte spaarrekening is niet nodig.

Als u wilt weten wat er momenteel in uw portefeuille zit (ook u hebt hem al!) klik dan op "Doe mee - portefeuille". Vergeet niet om ook de gebruiksvoorwaarden even te lezen en te bevestigen. Het zijn de simpelste voorwaarden die er zijn en ze binden u tot niets.


Sleutelwoorden

whatsapp(11) controle(11) regionaal(11) uitleggen(12) flyer(12) favoriete(13) visitekaartje(13) bewezen(13) uitwisseling(14) team(15) beloond(16) gemotiveerd(16) samenwerking(17) budget(17) gekozen(19) elektronisch(19) folder(20) succesvol(20) populariteit(21) zelfstandig(21) opleiding(21) rendement(21) offline(22) uitgebreide(25) aparte(25) klanten:446;geld:399;reclame:316;vooral:251;media:236;kosten:231;bedrijven:186;eflap:165;voordeel:161;eerste:158;lezen:154;eflappen:149;weinig:142;kopen:135;kwaliteit:126;doel:120;consument:108;voordelen:107;ondernemer:106;bereiken:105;netwerk:98;winkelier:98;computer:94;facebook:90;bekende:89;feit:89;duur:86;kost:85;doe:83;formaat:76;waarde:73;stichting:70;regio:70;eenvoudig:66;partijen:65;nederland:64;succes:63;winkeliers:58;twitter:58;ontvangen:57;bonus:57;resultaat:56;deelnemers:56;promotors:55;krant:54;euro:53;groepen:53;toekomst:52;hulpmiddel:52;ondernemers:52;winkels:50;aanbod:49;verdient:49;beloning:49;aanbieding:49;spelen:48;sterk:46;beschikbaar:44;logisch:44;ontstaan:44;effectieve:42;telefoon:40;keuze:39;positie:39;ruil:38;consumenten:37;standaard:37;aanbeveling:37;besteden:36;immers:36;smartphone:36;regionale:36;groeien:36;advies:34;papier:34;mond-tot-mond:33;succesvolle:32;persoonlijke:31;professionele:29;papieren:29;kring:28;effectiviteit:28;actieve:28;portefeuille:27;potentiële:27;vergeet:27;werking:27;gespecialiseerde:27;ondersteuning:26;gebruiker:26;professioneel:26;oorspronkelijke:26;slechte:25;voorwaarden:25;aparte:25;uitgebreide:25;offline:22;rendement:21;opleiding:21;zelfstandig:21;populariteit:21;succesvol:20;folder:20;elektronisch:19;gekozen:19;budget:17;samenwerking:17;gemotiveerd:16;beloond:16;team:15;uitwisseling:14;bewezen:13;visitekaartje:13;favoriete:13;flyer:12;uitleggen:12;regionaal:11;controle:11;whatsapp:11
Info voor de pers
Veel gestelde vragen
Links en resources
Wie zijn wij