efiliaal als Fintech

Wat is Fintech

(Vrij naar hollandfintech.com)

Fintech is een samentrekking van de woorden "financieel" en "techniek". Twee zeer wijde begrippen die als je ze dan ook nog eens samenvoegt een zo mogelijk nog wijder en daarmee vager begrip produceren. Wat fintech is voelt men meestal wel ongeveer aan maar vraag niet om een sluitende definitie want die is er gewoon niet.

De vaagheid over wat er nu precies schuil gaat achter Fintech is zo opvallend dat het er op lijkt dat de term bewust verhult waar het werkelijk om gaat. Als we de significante projecten bekijken die schuil gaan achter de naam Fintech blijken ze voor een groot deel betrekking te hebben op Blockchain technologie. Welke andere bijzondere financiële technologie zou trouwens in het spel kunnen zijn? Blockchain-technologie is de enige technologie die met kop en schouders boven het Fintech landschap uit steekt, maar wordt sporadisch benoemd. In het academische "Fintech what's in a name" wordt het woord blockchain zelfs niet genoemd.

Het zou bijna choquerend worden als we het woord Bitcoin-technologie zouden uitspreken, omdat het precies deze technologie is waar de gevestigde financiële wereld met grote skepsis naar heeft gekeken en tegen heeft gewaarschuwd. Ondertussen heeft een bankenconsortium, met JP Morgan als grootste deelnemer, zich aangesloten bij een Fintech-startup onder de naam R3 en zich gestort in een blockchain-project met een doel-startkapitaal van 200 miljoen dollar.

Het is duidelijk dat grote banken hun positie aan het innemen zijn. JP Morgan heeft ondertussen het R3 consortium verlaten om zich te werpen op Quorum. Quorum is gebaseerd op de bitcoin-variant Etherium

Regelmatig zien we Fintech "kampioenschappen", dus het is kennelijk een vakgebied wat ruimte laat voor onderlingen competitie. Die competities bieden de mogelijkheid van uitblinken in een poging om jonge programmeurs en ondernemers te prikkelen om met iets moois voor de dag te komen. De organisatie ligt in het algemeen bij banken die de deelnemers werven onder de eigen klanten en sterk de regie in eigen beheer houden.

De producten die de stichting eFiliaaL op de markt aan het zetten is, vallen ruimschoots onder de Fintech-definitie, maar aangezien we geen bank als financier hebben (De stichting eFiliaaL is onafhankelijk en wordt niet gefinancierd of gesubsidieerd) zult u ons niet snel in een dergelijk wedstrijdverband aantreffen.

Een paar punten, waarom eFiliaaL desondanks een Fintech-organisatie is, zijn:

• Het eFiliaaL product is gebouwd op blockchaintechnologie
  • Het eFiliaaL product maak gebruik van cryptocurrency om consumenten, ondernemers en promotors elkaar onderling handiger te laten betalen dan met munten als de Dollar of de Euro mogelijk is.
  • Het eFiliaaL product is multicurrency. Het ondersteunt met andere woorden gelijktijdig verschillende muntsoorten
  • Het eFiliaaL product is zowel qua combinatie van gebruike technieken als qua bruikbaar concept wereldwijd uniek.
  • Het eFiliaaL product maakt gebruik van de modernste optimalisatietechnieken uit de wereld van de portfolio theorie
  • Het eFiliaaL product maakt gebruik van moderne beursanalyse technieken.
  • Alle eFiliaaL producten werken op desktops, tablets en smartphones.
  • Kortom, we hebben best wel redenen om onszelf een Fintech bedrijf te vinden. De belangrijkste reden is wel de belangrijkste eigenschap die blockchain-technologie is toegedicht: Die technologie is disruptive oftewel marktverstorend. Je zou ook kunnen zeggen innovatief en marktverbeterend. What's in a name?

De komende jaren ligt er nog het nodige op de plank. Het zal onze invloed in de Fintechwereld alleen maar verder vergroten.

Sleutelwoorden

Info voor de pers